Malaysia - Kristianisasi
bukan sahaja bermaksud menukarkan agama seseorang yang beragama Islam kepada
agama Kristian, malah yang kerap dan mudah berlaku ialah menukar fahaman
seseorang muslim terhadap agama Islam menjadi seperti fahaman orang-orang
Kristian terhadap agama mereka.
Orang-orang
Kristian berpegang pada fahaman bahawa negara tidak boleh menguatkuasakan
apa-apa undang-undang agama ke atas rakyatnya. G25 dalam cadangannya untuk
memansuhkan undang-undang khalwat secara tidak langsung membawa satu aspirasi yang
sama seperti fahaman orang-orang Kristian terhadap agama mereka, bahawa dosa
itu adalah hal peribadi, negara tidak boleh campurtangan. Ini juga merupakan
intipati fahaman sekular dan liberal.
Hakikatnya,
kuasa dalam negara Islam digunakan untuk menjaga kepentingan agama individu
dengan menyekat penularan maksiat, sebagai contoh dalam konteks ini ialah zina
dan khalwat, daripada menjadi fenomena masyarakat yang membarah, yang akhirnya
akan meruntuhkan moral individu, institusi keluarga dan akhirnya negara.
Keruntuhan
inilah yang berlaku di Barat, apabila tiada lagi kepercayaan antara suami dan
isteri maka fenomena "single parent", hubungan songsang seperti gay
dan lesbian yang tiada menelurkan beban "parenting", keganasan remaja
seperti membunuh beramai-ramai menggunakan senjata api akibat kempunan kasih
sayang ibu bapa, dan pelbagai fenomena keruntuhan lain lagi yang membarah dalam
masyarakat Barat, terutamanya Amerika Syarikat.
Penggunaan
istilah agamawan yang dirujuk sebagai seseorang yang mempunyai autoriti agama
dan bercakap bagi pihak Tuhan juga berasal daripada fahaman orang-orang
Kristian. Sekarang semakin ramai anak muda yang menggelarkan ulamak dan
pendakwah Islam itu sebagai agamawan sambil membawa sentimen benci dan meluat
kepada golongan ini yang dituduh memonopoli kebenaran. Ini juga satu proses
Kristianisasi.
Hakikatnya
ulamak dan pendakwah dalam Islam terikat dengan al-Quran dan Sunnah dalam apa
sahaja pandangan mereka. Berbeza dengan kedudukan Bible dalam agama Kristian
yang dikesampingkan, al-Quran dan Sunnah boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja
menurut disiplin ilmunya. Oleh itu mana-mana pandangan ulamak dan pendakwah
boleh diukur menurut neraca peninggalan Rasulullah S.A.W. itu.
Dari
satu sudut yang lain, sentimen taksub melampau terhadap guru dan syeikh
sehingga membelakangkan panduan al-Quran dan Sunnah juga merupakan salah satu
gaya meng"kristian"kan ajaran Islam. Ia menyamai pendekatan dan
pegangan masyarakat Kristian Eropah di zaman kegelapan dahulu, yang mempertuhankan
gereja dan paderi.
Pendekatan
dakwah yang hanya menekankan aspek kasih sayang, tanpa rasa benci kepada
kekufuran juga adalah salah satu pengaruh Kristianisasi yang digunapakai tanpa
sedar. Islam mengajar dan menanam rasa kasih sayang kepada kebaikan dan
keimanan sambil membenih rasa benci kepada kekufuran, kefasikan dan
kemaksiatan, seperti firman Allah dalam ayat ketujuh daripada Surah al-Hujurat.
Melayu
itu bangsa dan Islam itu agama. Tiada kekeliruan bahawa seseorang itu diukur
kemuliaannya berdasarkan agama Islam dan ketakwaannya kepada Allah S.W.T..
Bagaimanapun reaksi mahu memisahkan identiti Melayu daripada Islam dan
memisahkan identiti Islam daripada Melayu di Tanah Melayu merupakan strategi
Kristianisasi (memisahkan antara bangsa dan agama) yang berjaya dijalankan ke
atas bangsa-bangsa di Eropah dan diaspora Cina. Itulah strategi yang mahu
dilaksanakan di Malaysia, melalui lidah mubaligh mereka sendiri mahupun lidah
muslim yang naif.
Jika
kita kenal agama dan bangsa kita, kita akan kenal diri kita. Dalamilah ilmu
agama, kenalilah diri sendiri. Apabila sudah kenal diri, senanglah membezakan
identiti musuh. Jika tidak, kita akan mudah menjadi mangsa Kristianisasi,
walaupun mungkin kita begitu lantang melaungkan "Hidup Melayu",
walaupun mungkin kitalah juara berdemo dengan teriakan "Allahu
akbar".
Sumber
: Ustaz Hj Mohd Hazizi bin Hj Ab Rahman
Ketua
Penerangan Isma
Repost
: Mohammad Zafranudin
0 komentar:
Posting Komentar